Michel Francois


Belgische kunstenaar..
Michel François is een beeldhouwer. Een beeldhouwer op alle schalen en in alle media, zoals fotografie, video en installaties. Een beeldhouwer van het leven in al zijn vormen. Al genieten planten, mineralen, het organische en de menselijke beweging een voorliefde in zijn werk.
Foto van grote of kleine stenen.. maakt foto’s waardoor je de verhoudingen niet meer begrijpt..

over de kunstenaars, klik op de stipjes
http://www.smak.be/tentoonstelling.php?la=en&id=444




toeval gezocht


het boek waarin verslag van groot reggio emilia project

ook een lopend kunsteducatief project zie www.toevalgezocht.nl



James Turrel


Kleurenkamers, een land art kunstenaars.. amerikaans

Amerikaanse kunstenaar , geboren in 1943 te Los Angeles,Verenigde Staten. Woont en werkt in Flagstaff, Arizona

James Turrell wordt tegenwoordig beschouwd als een van de grootste Amerikaanse land art kunstenaars Hij beschouwt de lucht als zijn atelier.

James Turrell is one of the world’s greatest living artists. Mention his name within art circles and there is generally a recognition of his name and his works. Outside of the international art community, Turrell is only known to a few. This artist of light, perception and spaces has created some of the world’s most interesting art. Mention the word ‘art’ and most people think of a painting that hangs on a wall. Turrell’s works are not of this nature and are usually spaces filled with light in such a way that you question the source of the light and your perceptions of what you are seeing.

The Roden Crater project is Turrell’s most ambitious project and is being constructed in a dormant volcano in the Painted Desert of northern Arizona, northeast of Flagstaff. Turrell purchased the land with grants from the Guggenheim Foundation, the Dia Art Foundation and others. He is transforming Roden Crater into a space whose art is as much in the light of space and objects as it is in the spaces created in the crater. It will be your perceptions and interactions with the space and the ever-changing nature of light created by the light of the sun, moon, stars and other celestial events that will drive the art. Much like other civilizations throughout history that have built large structures that embody knowledge… scientific, cultural and spiritual, so will the Roden Crater project.

Mijn werk gaat meer over jouw zien dan over mijn zien, ook al is het een resultaat van mijn zien

Turrell is de belangrijkste vertegenwoordiger van de L.A. Lightschool, wiens werk gaat over ruimte, licht en vooral ook kijken. Kijken naar de installaties (light spaces) van Turrell maakt je, zoals hij ook beoogt, bewust van je eigen kijken. Turrel probeert het licht dichterbij te brengen, zodat je het gevoel hebt dat het bijna materie is, concreet en zichtbaar. Zijn werk gaat in feite over waarneming en visuele ervaring. Observatie staat veel dichter bij denken dan woorden, aldus Turrell.

Hemels Gewelf’ (1996)
Op kleinere schaal dan bij Roden Crater heeft Turrell een soortgelijk project uitgevoerd in een duinpan bij Kijkduin.
In de duinen van Den Haag waar het licht zo tastbaar aanwezig kan zijn, heeft Turrell een plek gemaakt om naar de lucht te kijken: ‘Hemels Gewelf’ in Kijkduin. Op de top van een van de puinduinen is een kom aangelegd in de vorm van een ellips, 30 meter breed, 40 meter lang. Een aarden wal van ongeveer 5 meter hoog omsluit de kom. Om in deze kunstmatige krater te komen loop je eerst over houten treden het duin op en vervolgens door een betonnen doorgang van 6 meter lang. De glooiïngen aan de binnenkant van de krater zijn ingezaaid met gras en in het midden staat een monumentale bank van natuursteen waarop twee personen achterover kunnen liggen en kunnen zien hoe de hemel de vorm van een gewelf kan aannemen. Op een hoger gelegen duin staat eenzelfde bank waar zich een panorama ontvouwt over de zee, het strand en het platte land daarachter. In de richting van de horizon wordt het gewelf geleidelijk platter. ( zie ook www.dekunsten.net )



Gerda Steiner & Jorg Lenzlinger


De sprookjesachtige kamers in het Boymans. Alles opgebouwd uit takken, kleurrijke materialen en referentie’s naar de natuur..
http://www.steinerlenzlinger.ch/



Lizan Freijsen


Lizan kijkt naar vlekken en maakt vlekken tot kunstwerk. Vroeger was ze bang voor vlekken, ze prikkelen haar verbeelding.

Er is een klein boekje met een inleiding van Cornel Bierens gemaakt en uitgegeven door Trichis Rotterdam

www.lizanfreijsen.com

zie ook Isabelle Krieg met haar Discover the world serie 2001-2003 [foto’s voor in boek]

www.isabellekrieg.ch



Guiseppe Penone


Internationale kunstenaars die bomen helemaal uitholt om de oorsprong te vinden.. echt een boomkunstenaar. Ook het werk van de bronze hand in een boom waar de boom na een tijd omheen groeit..


Guiseppe Penone
 – Elevazione,  2001



nathalie bruys


werkt vooral met geluid, spirituele lading, geluid onder de grond, verstopt in het landschap, niet verhalend maar sferisch



Erik Kessels


serie beelden in boomstang-magazine met zgn Stamschilders met stukje tekst erbij

hij heeft ook andere verzamelingen en natuurlijk de serie Kijkers

lijkt me gaaf om met hem een gesprek te hebben of hem een bijdrage voor ons HK boek te laten bedenken waarvoor wij hem een richting geven

www.kesselskramer.com



Arjen Mulder


filosoof, publicist over nieuwe media

voor ons interessant artikel Het denken van het landschap, over hoe een landschap herinneringen in zich draagt

Hij schrijft vaker over beeldende kunst/kunstenaars, wat dus ook kan is hem voorstellen aan iemand of werken tonen en hem daar specifiek over vragen te schrijven.

http://www.mediamatic.net/page/5684/nl



Carina Diepens


In de recente jaren heeft Carina Diepens het concept van de living sculptures ontwikkeld, die zij ensceneert in uiteenlopende ruimtes als musea, galeries of de openbare ruimte. Hierin figureren modellen als levende beelden in een streng geregisseerde setting. Ze zijn emotieloos en in zichzelf gekeerd, volkomen verdiept in repeterende handelingen en geïsoleerde gebaren. Zij doen een beroep op het ervaren van grenzen in tijdsduur, van het fysieke uithoudingsvermogen en de beheersbaarheid van het oncontroleerbare. GREAT WIDE OPEN?